Wednesday 6 February 2013

Rokok





Ni saya ade something nak share dgn sahabat blog skalian trutama bg cowok2..hehe..pasal tambakau...korg tau aape itu tembakau kn...kan3??he2...ni ade kisah sikit di sebalik tembakau...

Dulu...........
Rasulullah SAW pernah brsabda yg bmaksud:
"kelak akn datang kaum2 di akhir zaman, mereka suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umatku dan aku jg tidak menganggap mereka sebagai umatku, bahkan mereka adalah org yang celaka"

Abu Hurairah R.A yg mendengar sabda trsebut bertanya:
"Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?"
sabda Rasulullah SAW: " sesunggunnya telah Allah ciptakan Adam dan memerintah paraa malaikat untuk sujud(tanda penghormatan) kpda Adam, seluruh malaikat sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk org2 yg kafir. Allah bertanya kepada iblis: wahai Iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? kata iblis: aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api,sedangkan ia dr tanah.

Allah berfirman: keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan sehingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing Iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yg dinamakan pokok tembakau."

Nabi bersabda lagi: " Allah masukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman keji."

sumber: buku HARAM MEROKOK oleh Adil Akhyar m/s 12.

thank for reading ^^.

Thank you for Reading ^^

No comments:

Post a Comment